Безпілотний автомобіль КрАЗ Спартан

 

У жовтні на виставці «Зброя та безпека 2016» Кременчуцький автомобільний завод КрАЗ представив  перший вітчизняний безпілотний бронеавтомобіль КрАЗ Спартан. Всього за декілька місяців тісної співпраці ПАТ «АвтоКрАЗ» та запорізької інжинірингової компанії «Інфоком Лтд»  був виготовлений повністю функціональний тестовий екземпляр, тест-драйв якого на полігоні у Кременчуці провели спеціалісти інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting.

Зовні – це самий звичайний КрАЗ Спартан. Але так, за великим рахунком, і є. Те, що перед нами «безпілотник», можна визначити тільки по блоку камер на даху спереду, комплекту антен збоку і додатковим радарним датчикам спереду і ззаду в районі бамперів.

 

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

Всередині – теж все як і раніше. Є кермо, є педалі, є всі прилади і кнопки. На лобовому броньованому склі на присоску закріплена стерео-камера, а за передніми сидіннями в захищених ящиках розташовані «мізки» безпілотної частини. Усе. Десантний відсік, кабіна не зазнали ніяких змін.
Тільки якщо уважно придивитися, видно, що поряд з центральним тунелем встановлений пластиковий кожух, під яким приховані актуатори, а такий же кожух є і в районі педального вузла.

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

КрАЗ Спартан з системою Pilotdrive зберіг абсолютно всі вихідні характеристики. Водій в будь-який момент може сісти за кермо і поїхати в звичайному режимі, натискаючи на педалі і крутити «баранку». Тобто, безпілотна частина лише доповнює властивості КрАЗ Спартан, а не віднімає їх. Але варто перейти в безпілотний режим, як управляти Спартаном можна дистанційно. При цьому кермо крутиться сам за допомогою крокових електродвигунів, педалі натискаються самі за допомогою актуаторов, а режими КПП (D, R, P) перемикаються в залежності від завдань.

 

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан
Як управляти безпілотним КрАЗом

Система Pilotdrive, якою оснащений КрАЗ Спартан, дозволяє керувати автомобілем трьома способами: за допомогою планшета, за допомогою рукавички і голосовими командами.

Перший – це управління за допомогою планшета (в нашому випадку був звичайний 10-дюймовий Lenovo) з встановленим ПО для безпілотного управління. Управління на полігоні здійснювалося по wi-fi каналу і мало обмежену дальність 40-50 м. Замість планшета може бути смартфон або будь-який сенсорний гаджет з певними параметрами.

 

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

Програма управління безпілотником дуже проста. На екрані – відео з камери, з розміткою дистанції до перешкод. Також нанесені сенсорні символи автоматичною КПП, запуск двигуна, «повзунок» газу, гальмо, є налаштування фар і т.д. Для управління потрібно палець однієї руки весь час тримати на сенсорі, а другою рукою включати режими. Поворот автомобіля здійснюється нахилом планшета (як кермом).

 

Але на відміну від симуляторів, ви керуєте реальним автомобілем, та ще й повною вагою 8,8 т, під капотом якого – 300 л.с. КрАЗ Спартан їде по реальній дорозі, долає реальні перешкоди, підіймається на гірки, буксує, гальмує, має момент інерції і т.д. І це відрізняє його від віртуальних машинок з комп’ютерних ігор. Ось, якраз реальні відчуття планшет і не передає, хоча автомобіль слухняно виконує всі ваші команди. Але варто різко повернути планшет, як автомобіль тут же виконує різкий маневр. А ось наскільки він різкий і критичний для автомобіля на тому покритті, за яким він зараз їде, оператор по картинці на планшеті не відчуває. Добре, коли це робиш на близькій відстані і видно покриття і реакцію автомобіля. А ось з дальньої дистанції, без прямої видимості, буде набагато складніше.

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

Не відчуваєш по картинці на планшеті і реакцію на рельєф місцевості. Автомобіль їде на постійній швидкості, а перед гіркою треба б додати газу. А ось наскільки більше газувати? – Цього відчуття якраз і немає. Було б непогано вивести на екран тахометр, а ще транслювати звук з салону, щоб розуміти в якому режимі зараз їде автомобіль. Непогано було б бачити і картинку «зверху», яка створюється камерами по периметру. Так легше було б орієнтуватися на місцевості, розуміти як проходиш поворот, особливо на бездоріжжі.

Не сильно відчуваєш по картинці на планшеті і момент початку пробуксовки. Автомобіль їде собі, але чомусь раптом починає рухатися повільніше. В чому причина? На дистанції це важко зрозуміти. В який момент потрібно просто піддати газу по відео складно зорієнтуватися.

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

А ось гальмує КрАЗ Спартан чудово, до того ж як за допомогою оператора, так і самостійно, якщо радари зафіксують перешкоду, або в тепловізорі виникне щось живе. Але знову ж зусилля гальмування на планшеті не відчуваєш, і що в цей момент відбувається з машиною теж не розумієш. Для екстрених випадків, досить просто прибрати палець з сенсора на екрані, як автомобіль слухняно зупиниться.

 

Як повідомили AUTO-Consulting розробники, для умов бойових дій було спеціально розроблено управління за допомогою рукавички з контактами. В цьому випадку управляти КрАЗ Спартан можна за допомогою однієї руки, а в другій у цей час може бути, наприклад, автомат. На вказівного та безіменного пальців рукавички розташовані певні контакти, замикаючи які автомобіль отримує чіткі команди: вперед, стій, вправо, вліво, назад і т.д. Керувати в такий спосіб досить складно – потрібна вправність. Але в бою, цілком можна вивести автомобіль із зони обстрілу, лежачи, наприклад, в укритті. Або закритися автомобілем, як щитом, та йти за ним.

Тест-драйв безпілотного автомобіля КрАЗ Спартан

І третій спосіб управління – за допомогою голосових команд. Їх можна віддавати як за допомогою рації по спеціальному каналу, так і за допомогою гарнітури. Автомобіль реагує на найпростіші команди: вперед, стій, вправо, вліво, завести двигун, включити фари і т.п. Для військових такий спосіб управління в певних випадках теж може підійти. Наприклад, можна відправити КрАЗ Спартан підвести боєприпаси на блок пост, або коли потрібно виявити противника без ризику для екіпажу. Але запізнювання на голосові команди досить велика, до того ж автомобіль по-військовому голосом підтверджує, що команду прийняв – а це теж час.

На КрАЗівскому полігоні безпілотник ганяють у всіх режимах, напрацьовують статистику, зауваження, перевіряють реакцію в різних ситуаціях, штатних і позаштатних. Вносять зміни в ПО – взагалі звичайна доводочна робота. Головне, що процес, як то кажуть, йде.